Algemene voorwaarden BLINKT Auto Detailing
ARTIKEL 1 – IDENTITEIT
BLINKT BV (hierna: BLINKT), met maatschappelijke zetel gevestigd te Ooststatiestraat 168, 2550 kontich, ingeschreven onder het ondernemingsnummer BE 0781.501.779, en hierin vertegenwoordigd door Filip Dockx. BLINKT Auto Detailing is een handelsnaam en onderdeel van BLINKT BV. - E-mailadres: info@blinkt.be - Telefoonnumer: +32 (0)493 87 52 68 - Ondernemingsnummer: BE 0781.501.779
ARTIKEL 2 – TOEPASSELIJKHEID
2.1. BLINKT is een onderneming gespecialiseerd in het behandelen, onderhouden, beschermen en herstellen van wagens (interieur, exterieur, velgen en motor)
2.2. De algemene voorwaarden van de BLINKT zijn van toepassing op alle offertes en overeenkomsten gesloten tussen de BLINKT en de klant. De algemene voorwaarden maken integraal deel uit van de overeenkomst. Tenzij expliciet anders vermeld kan hier niet van worden afgeweken. In geval van afwijkende overeenkomst of bijzondere voorwaarden hebben deze laatste voorrang op de algemene voorwaarden.
2.3. De algemene voorwaarden van BLINKT zijn van toepassing met uitsluiting van alle algemene voorwaarden van de klant voor zover deze laatste in strijd met hetgeen onder deze algemene voorwaarden werd bepaald.
2.4. Door het aanvragen van een offerte, het ondertekenen of goedkeuren van de offerte of overeenkomst, verklaart de klant op de hoogte te zijn van de algemene voorwaarden en deze te aanvaarden. De algemene voorwaarden kunnen steeds geconsulteerd worden op www.blinkt.be.
2.5. Indien een situatie zich voordoet dewelke niet geregeld werd in onderhavige algemene voorwaarden, dient deze geïnterpreteerd te worden conform het gemene recht rekening houdende met de geest van deze algemene voorwaarden. De eventuele nietigheid of ongeldigheid van één van de hierna vermelde bepalingen, heeft in geen geval invloed op de geldigheid van de andere bepalingen, dewelke integraal van kracht blijven.
2.6. BLINKT behoudt zich het recht voor haar algemene voorwaarden ten allen tijden te wijzigen. Eventuele wijzigingen zullen van toepassing worden op elke nieuwe offerte of overeenkomst. Voor lopende orders en opdrachten op het ogenblik van de wijziging blijven de algemene voorwaarden gelden zoals bestaande tijdens het tot stand komen van deze opdracht.
ARTIKEL 3 – OFFERTE, OVEREENKOMST EN MEERWERKEN
3.1. Alle offertes en aanbiedingen van BLINKT zijn vrijblijvend en worden gemaakt onder alle voorbehoud. Bij prijsopgaves worden louter richtprijs doorgegeven. Om een concrete begroting te maken, dient BLINKT de te behandelen wagen voorafgaand te inspecteren.
3.2. Tenzij de offerte anders vermeldt, is deze geldig gedurende 30 kalenderdagen na dagtekening. Indien de klant pas na het verstrijken van de geldingsduur intekent op de offerte, is BLINKT niet gebonden aan de in de offerte weergegeven prijzen en modaliteiten, maar zullen de prijzen en modaliteiten gelden zoals gehanteerd door BLINKT op het ogenblik van het intekenen op de offerte.
3.3. BLINKT ziet toe op een nauwkeurige product- en dienstenomschrijving. In geval van ernstige afwijking tussen de goederen of diensten en de beschrijving en/of weergave ervan, meldt BLINKT dit onverwijld aan de klant en behoudt zij zich het recht voor af te zien van uitvoering van de overeenkomst mits restitutie van het reeds betaalde. BLINKT is slechts gehouden tot een middelenverbintenis voor wat de juistheid en/of volledigheid van de aangeboden informatie in offertes, overeenkomsten of op de website betreft en draagt geen aansprakelijkheid voor materiële vergissingen zoals typfouten.
3.4. De overeenkomst wordt behoudens andersluidend beding afgesloten voor bepaalde duur. Bij periodiek te verrichten opdrachten zal de offerte of overeenkomst steeds aangeven in welke frequentie de diensten worden verricht.
3.5. Wijzigingen aan de overeenkomst zijn enkel mogelijk door schriftelijke aanvaarding van zowel BLINKT als de klant.
3.6. Aan de offerte of overeenkomst supplementaire opdrachten, bestellingen of diensten zullen het recht doen opstaan op additionele vergoeding in hoofde van BLINKT. Deze meerwerken worden aangerekend in overeenstemming met de klant. Indien er geen specifieke afspraken gemaakt werden, worden meerwerken aangerekend aan €65,00 excl. btw/uur.
ARTIKEL 4 – VERTEGENWOORDIGING
4.1. Iedere persoon of maatschappij die opdrachten plaatst voor rekening van derden of met het verzoek ze aan derden te factureren, maakt zich sterk voor deze derden in overeenstemming met artikel 1120 B.W. en zal persoonlijk aansprakelijk zijn voor de betaling, zelfs indien BLINKT akkoord ging met de wijze van facturering.
ARTIKEL 5 –VERPLICHTINGEN VAN BLINKT
5.2. BLINKT zal de toevertrouwde opdracht naar best inzicht en vermogen uitvoeren overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap en dit binnen een redelijke termijn. Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat de verplichtingen van BLINKT het karakter hebben van een inspanningsverbintenis, tenzij afwijkend vastgesteld. Geringe wijzigingen door BLINKT in de opdracht die geen afbreuk doen aan de kwaliteit van de werkzaamheden zijn toegestaan.
5.3. Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, behoudt BLINKT de volledige vrijheid in het aanwenden van materialen.
5.4. BLINKT is gerechtigd zijn rechten of verplichtingen voortvloeiend uit de overeenkomst over te dragen aan derden in onderaanneming, teneinde aan de vereisten van goed vakmanschap te kunnen voldoen.
5.5. BLINKT verplicht zich bij het aangaan van de overeenkomst tot het vertrouwelijk behandelen van alle informatie die haar wordt verstrekt door de klant. BLINKT zal deze informatie enkel aanwenden ten behoeve van de klant en ter uitvoering van haar opdracht.
ARTIKEL 6 –VERPLICHTINGEN VAN DE KLANT
6.1. De klant verbindt zich er toe alle informatie tijdig te verstrekken die noodzakelijk geacht wordt om de opdracht op doeltreffende wijze te kunnen uitvoeren. De klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de verstrekte gegevens. Bij gebreke aan tijdige verstrekking van de correcte informatie heeft BLINKT het recht de uitvoering van de overeenkomt op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende additionele kosten in rekening te brengen. De klant vrijwaart BLINKT voor aanspraken van derden wegens schade voortvloeiend uit het onjuist of onvolledig karakter van de verstrekte informatie en gegevens.
6.2. Onder door de klant aan te leveren informatie wordt onder meer verstaan: type wagen, het type behandeling, de gewenste coating, een overzicht van de aanwezige schade (krassen en deuken) inclusief foto’s, alsmede foto’s van de wagen in kwestie.
6.3. De klant verbindt zich er toe de door BLINKT meegeleverde instructies voor onderhoud en nazorg te zullen naleven, dewelke onder meer volgende inhouden: Bij reiniging van de wagen na coating of polijsten dient er gebruik gemaakt te worden van een microvezel washandschoen; Na coating mag de wagen min. 10 dagen niet gewassen worden; Het vermijden van reiniging d.m.v. een carwash of wasstraat; Het gebruiken van een PH neutrale autoshampoo of één van de aangeschreven onderhoud shampoos voor reiniging; Het hanteren van het “2-emmersysteem” bij reiniging; Het gebruiken een droogdoek in plaats van een zeemleer voor het drogen van de wagen na reiniging; Bij gebreke aan een correcte naleving hiervan, erkent de klant dat elke aansprakelijkheid in hoofde van BLINKT komt te vervallen.
6.4. Wijzigingen met betrekking tot de opdracht moeten tijdig en schriftelijk door de klant bekend worden gemaakt aan BLINKT en dit uiterlijk voor de aanvang van de opdracht.
ARTIKEL 7 – TERMIJNEN
7.1. De uitvoeringstermijn wordt steeds in onderling overleg bepaald, rekening houdende met de omvang en de complexiteit van de opdracht. Wanneer er geen uitvoeringstermijn werd overeengekomen, zal de opdracht uitgevoerd worden binnen een redelijke termijn.
7.2. De uitvoeringstermijn neemt pas een aanvang op het ogenblik dat de klant het door BLINKT verzochte voorschot heeft voldaan.
7.3. De opgegeven termijnen zijn steeds als indicatief te beschouwen. Bij overschrijding kunnen zij geen aanleiding vormen tot ontbinding van de overeenkomst of enige vorm van schadevergoeding, noch vormt dit een geldige reden tot weigering van betaling.
7.4. Wanneer de klant de opdracht wijzigt of bijkomende opdracht geeft, dewelke door BLINKT wordt aanvaard, zal de uitvoeringstermijn verlengd worden met de tijd die redelijkerwijze nodig is om deze wijziging of bijkomende opdracht uit te voeren.
ARTIKEL 8 – PRIJZEN EN BETALINGEN
8.1. De prijzen van BLINKT worden gebaseerd op de omvang van de opdracht en dit rekening houdende met de staat van de te behandelen wagen, alsmede de aan te wenden materialen of producten en zijn deze zoals weergegeven in de offerte of overeenkomst.
8.2. De vermelde prijzen voor dienstverlening zijn altijd inclusief BTW. Behoudens afwijkende schriftelijke afspraken, zijn de kosten die verband houdend met de benodigde hulp- en reinigingsmiddelen voor het uitvoeren van de opdracht in de prijs inbegrepen.
8.3. Indien na de totstandkoming van de overeenkomst de prijzen voor materialen of producten wijzigen, behoudt BLINKT zich het recht voor diens prijs dienovereenkomstig aan te passen en het surplus aan te rekenen aan de klant.
8.4. BLINKT behoudt zich het recht voor tot het aanrekenen van een meerprijs voor diensten of producten die niet werden opgenomen in de initiële offerte of overeenkomst. Producten zullen aangerekend worden a.d.h.v. de materiaalprijs per eenheid en diensten aan pakketprijs of vaste prijs. Indien er geen vaste prijs kan worden gehanteerd, zal het uurtarief toegepast worden van €65,00 excl. btw/uur. Eenzelfde regeling geldt bij meerwerken.
8.5. Behoudens in geval van een afwijkende prijsopgave of offerte, is de kostprijs voor producten of diensten aangeleverd door derden in uitvoering van de overeenkomst niet vervat in de facturatie van BLINKT en zal rechtstreeks door deze derden bij de klant in rekening gebracht worden.
8.6. Vanaf het ogenblik dat de offerte of overeenkomst wordt goedgekeurd, bestaat er een betalingsplicht in hoofde van de klant.
8.7. BLINKT behoudt zich het recht voor tot het vragen van een voorschot ten belope van 10% van de totale offerteprijs.
8.8. De leveringen en diensten zijn contant betaalbaar. Betalingen kunnen uitgevoerd worden via overschrijving, mobiele betaaldiensten, Bancontact, Mastercard of Visa via onze mobiele betaalterminal.
8.9. Alle facturen dienen betaald te worden binnen de 14 kalenderdagen na de vermelde factuurdatum en dit zonder enige korting of inhouding van welke aard ook. Bij gebreke aan betaling op de vervaldag zal van rechtswege en zonder aanmaning een intrest aan een intrestvoet van 10%, alsmede een schadevergoeding van 10 % op het factuurbedrag met een minimum van € 250,00 en een bedrag van € 75,00 euro ter dekking van de gemaakte buitengerechtelijke invorderingskosten, verschuldigd zijn. Dit geldt als forfaitaire schadevergoeding voor de andere kosten dan het renteverlies en de eigenlijke gerechtskosten en dit onverminderd het recht van BLINKT voor het vorderen van meerschade. Bovendien zal bij laattijdige betaling het resterende saldo integraal en onmiddellijk opeisbaar worden. Hetzelfde geldt voor de overige, nog niet vervallen facturen, dewelke eveneens onmiddellijk opeisbaar worden.
8.10. BLINKT behoudt zich het recht voor om bij gebreke aan tijdige betaling van de factuur de overeenkomst zonder ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst op te schorten, dan wel met onmiddellijke ingang te beëindigen, zonder enig recht op schadevergoeding in hoofde van de klant.
8.11 Opmerkingen met betrekking tot de factuur dienen uiterlijk binnen de 5 kalenderdagen na de factuurdatum kenbaar worden gemaakt aan BLINKT en dit via aangetekende zending.
ARTIKEL 9 – FINANCIERING EN EIGENDOMSVOORBEHOUD
9.1. In geen geval kan de weigering van de aanvraag tot financiering een invloed hebben op de overeenkomst dewelke door de ondertekening als definitief beschouwd wordt. Dit geldt ook indien BLINKT uit bereidwilligheid getracht heeft de klant hierin te ondersteunen.
9.2. Ingeval van een vermoeden van insolvabiliteit van de klant, behoudt de BLINKT zich het recht voor de uitvoering van de overeenkomst te schorsen in afwachting van een behoorlijke waarborg van betaling. Bij gebreke hieraan heeft BLINKT het recht de overeenkomst te beëindigen mits facturatie van de reeds geleverde prestaties en materialen en zonder enige gehoudenheid tot schadeloosstelling in hoofde van de klant.
9.3. In geval van verkoop van goederen aan de klant, zoals onderhoudsmaterialen- en producten, blijft BLINKT eigenaar van deze goederen tot aan de integrale betaling door de klant. BLINKT behoudt zich het recht voor om zonder voorafgaandelijke verwittiging de goederen terug te nemen indien de klant diens betalingsverbintenis niet (tijdig) naleeft.
ARTIKEL 10 – PROMOTIE
10.1. BLINKT heeft het recht om foto’s van de behandelde wagens als referentie en promotie aan te wenden in zowel fysieke als digitale publicaties (website, facebook, sociale media) mits het anonimiseren van eventuele persoonsgegevens.
ARTIKEL 11 – GARANTIE EN AANSPRAKELIJKHEID
11.1. De klant is verplicht BLINKT uiterlijk binnen een termijn van 5 kalenderdagen na het beëindigen van de werkzaamheden te verwittigen indien er een tekortkoming of gebrek wordt vastgesteld of men zich hiervan bewust geweest moest zijn. Dit door middel van een aangetekend schrijven. Bij gebreke aan (tijdige) verwittiging, wordt de klant geacht akkoord te gaan met de geleverde werkzaamheden. In geval van tijdige reactie dient BLINKT een termijn van 30 kalenderdagen te worden gegund om tegemoet te komen aan de vermeende tekortkoming, alvorens de klant beroep kan doen op diens overige rechten (ontbinding, schadevergoeding etc.).
11.2. Gebreken in de uitvoering, dewelke zichtbaar waren op het ogenblik van beëindiging van de opdracht/in ontvangst name van de wagen en waarvan de koper wordt geacht kennis te hebben, worden in elk geval gedekt door de (uitdrukkelijke of stilzwijgende) aanvaarding van de opdracht en komen niet in aanmerking voor enige vorm van schadeloosstelling door BLINKT.
11.3. BLINKT is uitsluitend aansprakelijk voor schade aan het behandelde object en enkel wanneer deze het gevolg is van een toerekenbare tekortkoming, dan wel nalatigheid. Gebreken dewelke intrinsiek aanwezig waren in het behandelde object, dan wel voortvloeien uit verkeerdelijk verschafte informatie door de klant, kunnen geen aanleiding tot aansprakelijkheid in hoofde van BLINKT.
11.4. De klant vrijwaart BLINKT in hoofdsom, kosten en interesten voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade (beweren) geleden te hebben.
11.5. Daar de klant, met uitsluiting van BLINKT, verantwoordelijk is voor wat betreft de nazorg en het voorzien in een correct onderhoud na een behandeling, kan er door BLINKT geen garantie geboden worden, behoudens in geval van wettelijke verplichte tussenkomst.
11.6. De klant erkent en aanvaardt dat BLINKT de excepties en exoneraties, die een fabrikant of onderaannemer ten aanzien van BLINKT kan inroepen, eveneens aan de klant kan tegenwerpen
11.7. De klant aanvaardt dat elke garantie geboden door BLINKT komt te vervallen indien de onderhoudsinstructies niet correct worden nageleefd.
11.8. Voor zover BLINKT bij haar activiteiten afhankelijk is van de medewerking, diensten of leveringen van derden, kan zij op geen enkele manier aansprakelijk gesteld worden voor enige schade voortvloeiend uit gebeurlijke vertragingen of hun fout, met inbegrip van zware of opzettelijke fout. Hetzelfde geldt voor de afname van producten van derden. BLINKT kan niet aansprakelijk gesteld worden voor gebreken in de goederen dewelke worden aangewend in de uitvoering van de opdracht.
11.9. Indien de klant zelf in de benodigde materialen voorziet draagt BLINKT geen enkele aansprakelijkheid voor afwijkingen in deze goederen.
11.10. De klant is verantwoordelijk voor het transport en de verplaatsing van de te behandelen wagen. In het geval BLINKT op vraag van de klant in het transport voorziet, erkent de klant dat BLINKT geen aansprakelijkheid draagt voor eventuele schade ontstaan aan de wagen tijdens het transport.
11.11. De klant laat zijn/haar voertuig bij BLINKT achter op eigen risico. BLINKT is niet verantwoordelijk voor ongevallen of diefstal gedurende de periode dat het voertuig bij BLINKT wordt achtergelaten door de klant. De klant dient hiervoor voldoende verzekerd te zijn en kan op eerste verzoek vanwege BLINKT een bewijs van deze verzekering overmaken aan BLINKT.
11.12. In geval van aansprakelijkheid in hoofde van BLINKT blijft de vergoedbare schade beperkt tot directe materiële schade en is de schadevergoeding beperkt tot het bedrag waarvoor de door BLINKT afgesloten verzekeringen tussenkomst verlenen, dan wel tot 10% van de offerteprijs voor de betrokken opdracht indien de verzekering geen dekking verleend. BLINKT is niet aansprakelijk voor vermogensschade, letselschade, indirecte schade of gevolgschade.
11.13. Iedere vordering van de klant tot schadevergoeding dient te worden ingesteld binnen een termijn van 3 maanden nadat de feiten waarop de vordering wordt gebaseerd gekend waren of redelijkerwijze gekend konden zijn.
ARTIKEL 12 – OVERMACHT EN BEËINDIGING
12.1. In geval van tijdelijke overmacht worden de verplichtingen van partijen onder deze overeenkomst, geschorst of beperkt gedurende de periode van overmacht.
12.2. Onder overmacht dient te worden verstaan: elke onvoorzienbare en onvermijdbare gebeurtenis onafhankelijk van de wil van BLINKT die een onoverkomelijk beletsel uitmaakt voor de nakoming van diens verbintenis, zoals, maar niet beperkt tot langdurige ziekte, vertraging in aanlevering of uitputting van materialen, het niet ter beschikking zijn van water of elektriciteit, lockdown, staking, embargo’s, terrorisme of oorlog.
12.3. Indien door overmacht de overeenkomst gedurende meer dan drie maanden niet kan uitgevoerd worden en aldus niet meer als tijdelijk aanzien kan worden, hebben zowel BLINKT als de klant het recht om de overeenkomst per aangetekend schrijven te herzien, dan wel te beëindigen, zonder dat schadevergoeding verschuldigd is.
12.4. BLINKT kan de overeenkomst zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder voorafgaandelijke rechterlijke tussenkomst lastens de andere partij ontbinden in geval de klant zich niet houdt aan de met de BLINKT gesloten overeenkomst inclusief de algemene voorwaarden. Dit is eveneens het geval bij faillissement, liquidatie, kennelijk onvermogen alsook bij om het even welke wijziging aan de juridische toestand van de klant, zonder dat de klant gerechtigd is op enige vorm van schadeloosstelling
12.5. Het recht van BLINKT om de overeenkomst lastens de klant te ontbinden, laat diens recht om van de klant een schadevergoeding te vorderen onverlet. Minstens dient de klant het reeds uitgevoerde gedeelte van de opdracht en de aangeleverde materialen te vergoeden.
12.6. De klant heeft het recht de overeenkomst ten allen tijden op te zeggen mits schriftelijke kennisgeving aan BLINKT uiterlijk 3 weken voor de voorziene aanvang van de opdracht. Indien de opdracht na voormeld tijdstip wordt geannuleerd, is BLINKT gerechtigd tot het aanrekenen van een vergoeding voor het reeds uitgevoerde gedeelte, de materialen, alsmede een vergoeding voor de gederfde winst forfaitair begroot op 20% van het niet-uitgevoerde gedeelte van de opdracht met een minimum van 250,00 euro. De forfaitaire vergoeding laat het recht van BLINKT om betaling te vorderen van hoger werkelijk geleden schade onverlet.
ARTIKEL 13 – PRIVACY EN GEGEVENSBESCHERMING
13.1. BLINKT erkent het belang van een veilige verwerking van persoonsgegevens conform de heersende nationale regelgeving, waaronder de wet van 30 juli 2018, alsmede Verordening (EU) 2016/679 en tracht deze na te leven.
13.2. De door BLINKT verzamelde persoonsgegevens zullen uitsluitend aangewend worden ter uitvoering van de opdracht, om de klant op de hoogte te houden van de (toekomstige) diensten geleverd door BLINKT, alsmede elk gericht doel waarvoor de klant expliciet toestemming heeft verleend, dan wel waarvoor BLINKT beroep kan doen op een rechtvaardigingsgrond. BLINKT erkent de persoonsgegevens vertrouwelijk te zullen verwerken ten behoeve van of in opdracht van de klant. Er zal geen enkele persoonsgebonden informatie worden verwerkt zonder dat BLINKT hiertoe de benodigde toestemming heeft verkregen.
13.3. De klant heeft het recht op inzage, kosteloze verbetering en/of weglating van diens verzamelde persoonsgegevens te verzoeken, alsmede het recht om diens toestemming in te trekken of om de overdraagbaarheid van diens gegevens te verzoeken. De door BLINKT verzamelde gegevens kunnen geraadpleegd worden na schriftelijk verzoek (info@blinkt.be).
13.4. Vragen en/of klachten met betrekking tot de verwerking van uw persoonsgegevens kunnen gericht worden aan het centrale contactpunt bij BLINKT (info@blinkt.be). Voor meer informatie kan u steeds het privacybeleid consulteren of de website van de Gegevensbeschermingsautoriteit (www.gegevensbeschermingsautoriteit.be).
ARTIKEL 14 – GESCHILLEN
14.1. Voor geschillen die voortvloeien uit deze algemene voorwaarden en/of de overeenkomst is uitsluitend het Belgisch Recht van toepassing en zijn uitsluitend de rechtbanken behorende tot het gerechtelijk arrondissement waarin de maatschappelijke zetel van BLINKT is gevestigd bevoegd.
